Att vara bostadsrättshavare

För att bo på Kvartalsvägen måste du vara medlem i Brf Ängslyckan. Du och dina grannar är medlemmar i föreningen. Föreningen äger lägenheterna och du äger en andel i föreningen. Detta ger dig rätten att bo i din lägenhet, dvs du är bostadsrättshavare.

Du har möjlighet att göra förändringar i din lägenhet. Dock med iakttagande av de begränsningar som krävs för att andra boende inte ska påverkas negativt och för att behålla fastigheten i gott skick. Som bostadsrättshavare har du del i bostadsrättsföreningens tillgångar och skulder. Det innebär att ta ansvar för din lägenhet men du har också ansvar för fastighet och kringmiljö.

Du betalar vad det faktiskt kostar

Medlemmarnas månadsavgifter ska täcka utgifter för räntor och amorteringar på bostadsrättsföreningens lån samt för driftskostnader och planerat framtida underhåll. Till driftskostnaderna hör kostnader för reparationer, vatten, värme, fastighetsskötsel, renhållning o.s.v. Hit hör också fastighetsskatten.

En annan del av månadsavgiften går till en fond för underhåll av själva fastigheten. Styrelsen ansvarar för att den fonden blir tillräcklig för att möta framtida reparationsbehov. Om pengarna inte skulle räcka måste bostadsrättsföreningen lösa finansieringen på annat sätt som t.ex. att ta lån. Därför har föreningen en underhållsplan.

Styrelsens uppgifter

• Styrelsen har ett särskilt ansvar för den ekonomiska förvaltningen, vilket redovisas vid årsstämman.

• Göra en ekonomisk planering för framtiden och samtidigt hålla kostnaderna nere.

Bostadsrättshavarens demokratiska rättighet är att på årsstämman tillsammans med övriga medlemmar som deltar på stämman, bestämma om styrelsen ska få förnyat förtroende eller om annan styrelse ska väljas. Medlem kan också ta upp ärenden på årsstämman genom att lämna in en motion till styrelsen i god tid före stämman. Se vidare i föreningens stadgar.

Du kan själv påverka kostnaderna. Tillsammans i vår bostadsrättsförening kan var och enmedverka till att kostnaderna hålls nere, bl.a. genom att tänka på hur vi använder vatten och på vilken innetemperatur lägenheten har. Det är viktigt att anmäla när fel uppstått på t.ex värme- och ventilationssystem, droppande kranar mm.

Du bestämmer om din lägenhet

Du har ansvar för att lägenhetens inre hålls i gott skick. Du bestämmer om och när det är dags att tapetsera, måla eller göra andra förbättringar i lägenheten. Vill du göra större förändringar i din lägenhet måste du inhämta styrelsen godkännande.

Brf Ängslyckan värnar om miljön genom att verka för en långsiktigt hållbar utveckling där varje bostadsrättshavares engagemang och vilja att medverka är viktig.