Rutiner vid försäljning

Rutiner inom Brf Ängslyckan vid försäljning av bostadsrätt

Tillsyn av lägenhet inför försäljning

Styrelsen har träffat överenskommelse med föreningens fastighetsförvaltare EFS AB att utföra tillsyn av lägenhet som är till försäljning inom föreningen Ängslyckan.

Tillsyn som åtgärd ligger inom styrelsens ansvar att hålla fastigheterna i gott skick. Säljaren beställer tillsyn av EFS som skickar originalprotokoll till styrelsen och kopia till säljaren innan överlåtelsen sker. För kostnaden debiterar EFS föreningen.

Det är upp till säljaren att visa tillsynsprotokollet för köpare eller mäklare.

Tillsynen beställer du genom EFS kundtjänst på 08 – 760 61 31 eller via fastighetsskötaren Kenneth på 070 – 218 82 35. Redan när du har bestämt dig för att sälja är det en god idé att ordna så att tillsyn genomförs

Tillsyn görs för att säkerställa att lägenhet som är till försäljning är i gott skick speciellt rörande de funktioner som är vitala för fastigheten dvs. att köksfläkt, elinstallationer, våtrum, vatten/avlopp m.m. fungerar som de ska. Kontroll görs även av att ev. flyttade/borttagna väggar är utförda enligt standardpraxis. En fuktmätning görs i badrummet för att se efter om fukt finns under golvet vilket kan indikera en begynnande vattenskada. Kontrollen innefattar inte tapeter, målning eller lägenhetens allmänna skick i övrigt. Fler och fler föreningar tillämpar denna tillsyn som är till för att se till att föreningens system är i sin ordning och för att undvika framtida kostnader.

När beslut om försäljning fattats och upplåtelseavtal undertecknats

Två veckor innan lägenheten övergår till köparen ska säljaren lämna Lägenhetspärmen till någon i styrelsen. I entréerna bredvid trappan finns en lista över styrelseledamöter. Den säljare som tidigare beviljats fjärrkontroll för dörröppnare ska överlämna denna till styrelsen innan ny lägenhetsinnehavare flyttar in.

 

Ny bostadsrättshavare flyttar in

När bostadsrätten övergår till köparen överlämnar säljaren samtliga låstaggar till köparen. Inom 5-10 dagarna efter inflyttningen överlämnar representant för styrelsen lägenhetspärmen till de som flyttat in och tillfälle ges att ställa frågor och överlämna beställningsblankett för extrataggar och porttelefon. Då görs en avstämning kring antalet låstaggar både originaltaggar och extrataggar som säljaren överlämnat till köparen.